Grote waterschade hotel zorgt voor uitdaging
Bij de bouw van een groot hotel in Amsterdam, waar Droogspecialist in opdracht van partner…
Meer informatie
Begin augustus ontving Droogspecialist een belletje van een goede relatie die de verzekeringen van de Goudse Schouwburg in haar portefeuille heeft. Er was een grote lekkage ontstaan bij de schouwburg in Gouda. We waren snel ter plekke om de omvangrijke schade op te nemen. In opdracht van de verzekeraar kwamen wij snel in actie om de schade zoveel mogelijk te beperken door lekkage drogen.
Een gesprongen boiler en een hoofdleiding die nog open stond zorgden ervoor dat medewerkers van de schouwburg enkeldiep in het water stonden. Zelfs tot in de kleedkamers in de kelder aan toe stond het blank. Het theater besloot het theater direct te sluiten, voor enkele weken. Ondanks het feit dat de eerste voorstelling pas gepland stond voor 22 september, was de klap voor de organisatie enorm. ,,Met pijn in ons hart moesten we toekijken hoe er allemaal grote gaten in de net geschuurde en geoliede vloer werden geboord door Droogspecialist die nog probeerde om het water onder de toneelvloer te kunnen drogen”, zegt directeur Tineke Maas. Het duurde ook even voordat energiebedrijf Stedin de schouwburg weer op het elektriciteitsnetwerk kon aansluiten. Het water kwam namelijk zelfs uit de hoogspanningskasten in het gebouw lopen.
Het overdrukventiel van de boiler op de tweede verdieping was gesprongen. De oorzaak daarvan is nog niet bekend, maar het water is er zo hard uitgespoten dat zelfs de betonnen opvangbak waarin de boiler stond niets tegenhield. Het water is door de muren gegaan en gaan lekken naar de verdiepingen eronder.
Na de melding waren wij snel ter plekke. Tijdens het doorlopen van het gebouw kwamen ook wij tot de conclusie dat het om een forse waterschade ging. Tijdens de normaal droge en rustige zomermaanden moesten we flink opschalen voor het verwijderen van het overtollige water en het plaatsen van droogmachines. Bij het eerste telefoontje kregen we te horen dat er geen elektriciteit voorhanden was. We organiseerden daarom direct een generator, die in de benodigde stroom kon voorzien.
Omdat de gehele elektra installatie nat was geworden, had deze de eerste prioriteit om te drogen. In de kleine technische ruimten plaatsten we de drogers, in combinatie met ventilatoren. Ook de toneelvloer in de kleine zaal op de begane grond was tijdens de lekkage flink nat geworden. De prachtige houten vloer hebben we getracht te redden door de inzet van drogers en ventilatoren. We boorden hiertoe gaten in de vloer, aan weerszijden van het toneel, om zo een droge luchtstroom te creëren onder de vloer om de nat geworden isolatielaag te drogen. Door de grote hoeveelheid water onder de vloer, de tijd dat de vloer onder water had gestaan en het kwetsbare materiaal (hout) kon deze vloer helaas niet worden gered. Was de lekkage eerder ontdekt, dan was de vloer waarschijnlijk nog wel te redden geweest…
In de kleedkamers in de kelder stond zo’n 3 cm water. De vloerbedekking was daar geheel verzadigd met water. We hebben allereerst het overtollige, zichtbare water weggepompt met behulp van waterstofzuigers en dompelpompen. Omdat de openingsdatum van de schouwburg al op 14 september stond, was er geen tijd te verliezen en is vrij snel besloten om de vloerbedekking, waar onder het ook nat was geworden, te verwijderen. De lijmresten van de vloerbedekkingen vertraagden het droogproces en op onze aanwijzing is ook deze verwijderd door een gespecialiseerd bedrijf.
Daarna heeft een groot aantal drogers vele honderden liters restvocht uit de ruimten en vloer verwijderd. De drogers hebben in totaal twee volle weken gedraaid. Inmiddels zijn alle droogmachines weer opgehaald en is de schouwburg, na de laatste herstelwerkzaamheden, binnenkort weer operationeel.
En weten hoe wij de waterschade aan uw pand effectief kunnen aanpakken? Neem vandaag nog contact met ons op!
Lees het volledige artikel in het AD.
Neem contact op